Την ελεύθερη διέλευση απ’ τα διόδια από 2-7 Μαΐου 2024 για να διευκολυνθεί η επίσκεψη στα χωριά της Ηπείρου το Πάσχα και στην προοπτική να καταργηθούν τα διόδια ζητά με ομόφωνο ψήφισμά της η Γενική Συνέλευση της Πανηπειρωτικής Συνομοσπονδίας Ελλάδας (ΠΣΕ) που έγινε στις 7 Απρίλη 2024.
Οι Ηπειρώτες έχουν το «προνόμιο» να πληρώνουν τα ακριβότερα διόδια στο ελληνικό οδικό δίκτυο με διέλευση από τη Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, όπου το κόστος ανέρχεται σε 14,70 €
Σε ανακοίνωση που υπογράφουν ο Μάκης Κιάμος και ο Σωτήρης Κολιούσης, Πρόεδρος και Γενικός Γραμματέας, αντίστοιχα, του ΔΣ της ΠΣΕ, και με τίτλο «Με τι κριτήρια;» αναφέρονται τα εξής: «Η Γενική Συνέλευση της ΠΣΕ στη σύνοδο της 7 Απριλίου 2024 μετά από ομόφωνη εισήγηση του Διοικητικού Συμβουλίου, αποφάσισε ομόφωνα το παρακάτω ψήφισμα.
Απαιτούμε τώρα την κατάργηση όλων των διοδίων!!!
Να αναλάβει το κράτος την συντήρηση του οδικού δικτύου.
Σε μια περίοδο που οι συνθήκες διαβίωσης, της συντριπτικής πλειοψηφίας του λαού μας και της Ηπειρωτικής Αποδημίας έχουν γίνει εφιάλτης, προβάλλει επιτακτικά η κατάργηση των διοδίων. Είναι δυσβάστακτο το οικονομικό βάρος διαβίωσης και ταυτόχρονα η αποδημία να μην μπορεί να επισκεφθεί την πατρίδα, να πάρει μια ανάσα, να “αγναντέψει” και να ανακουφισθεί! Ίσως να φαίνεται παράξενο πόσο “βάλσαμο” είναι η επίσκεψη στην πατρίδα!
Η Γενική Συνέλευση της ΠΣΕ στη προοπτική κατάργησης των διοδίων, εκφράζοντας τη θέληση όλων των Απόδημων Ηπειρωτών και προκειμένου να επισκεφθούμε τα χωριά μας τις μέρες του Πάσχα, ζητάει να σηκωθούν οι μπάρες και να μην πληρωθούν τα διόδια και τέλη στους Εθνικούς δρόμους από Μ. Πέμπτη 2 Μαΐου έως Τρίτη 7 Μαΐου.
Αναλυτικά η απόφαση της Γενικής Συνέλευσης είναι:
Το τμήμα της Εγνατίας Οδού που διασχίζει την Ήπειρο έχει μήκος 123 χλμ. Η συνολική δαπάνη για την ολοκλήρωση του αυτοκινητόδρομου στην Ήπειρο εκτιμάται περίπου 2,2 δις € (χωρίς ΦΠΑ). Η χρηματοδότηση των έργων έγινε από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους (50%) στο πλαίσιο των προγραμμάτων του Β΄και Γ΄ΚΠΣ (ΕΠ-ΟΑΛΛΑ και ΠΕΠ Ηπείρου) και του Ταμείου Συνοχής. Για την κάλυψη μέρους της εθνικής συνδρομής εξασφαλίσθηκαν δάνεια από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Επιλέχθηκε σταδιακά η κατασκευή με την παραχώρηση σε ιδιωτικές εταιρείες, ενώ αρκετά τμήματα έγιναν αποκλειστικά από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους.
Αντίστοιχα και στην Ιονία Οδό επιλέχθηκε σταδιακά η κατασκευή με την παραχώρηση σε ιδιωτικές εταιρείες, ενώ αρκετά τμήματα έγιναν αποκλειστικά από εθνικούς και κοινοτικούς πόρους, όπως παράκαμψη Άρτας, Αγρινίου, Μεσολογγίου κ.α.
Η κατασκευή της σήραγγας Πρέβεζας-Ακτίου είναι αποτέλεσμα πολύχρονων αγώνων του λαού της πόλης στη δεκαετία του ΄80. Καμία ιδιωτική εταιρεία δεν δαπάνησε ούτε μια δραχμή (τότε) και το έργο κατασκευάστηκε στο σύνολό του από δημόσιους και ευρωπαϊκούς πόρους. Έκτοτε απο το 1998 παραμένουν διάφορες ιδιωτικές Εταιρείες με αλισβερίση μεταξύ τους και ληστεύουν τον λαό από ένα έργο χωρίς να έχουν ξοδέψει τίποτα!!!
Η συνολική δαπάνη του έργου Ακτίου-Αμβρακίας ήταν περίπου 115 εκατ. ευρώ, όπως ανέφερε ο αρμόδιος υφυπουργός τον Ιανουάριο του 2024, ωστόσο, ουσιαστικά στοίχισε 235 εκατ. ευρώ, γιατί η σύμβαση ξεκίνησε την προηγούμενη δεκαετία, το 2010 και σε διάφορες φάσεις διαχρονικά, ήταν συγχρηματοδοτούμενο από την Ευρωπαϊκή Ένωση και το ελληνικό δημόσιο. Όπως γνωστοποίησε
«…για ένα εύλογο χρονικό διάστημα είναι προφανές ότι δε θα υπάρξουν διόδια. Το μεγάλο ζήτημα το οποίο καλείται κάθε κυβέρνηση να αντιμετωπίσει και έχει να κάνει με παρελθόντα έργα είναι οι συντηρήσεις. Πρέπει να πούμε το εξής, τους δρόμους κάποιος τους πληρώνει. Εάν δεν τους πληρώνει ο χρήστης στα διόδια, όπως το αντιλαμβάνεστε, τους πληρώνει η φορολογία, δηλαδή και οι μη χρήστες.
Κατά συνέπεια το συμπέρασμα είναι δεν υπάρχει τίποτα τζάμπα, κάποιος πληρώνει», ανέφερε ο Υφυπουργός. Τόσο κυνικά!!! Και η φορολογία που το 83% το πληρώνουν τα λαϊκά στρώματα που πάει; Μήπως στις κοινωνικές δαπάνες, στις συντάξεις, στην ασφάλιση, στην Υγεία, στα Νοσοκομεία, στην Παιδεία, στην αντιπυρική και αντιπλημμυρική προστασία, στην ποιότητα ζωής, στις υποδομές, τις σιδηροδρομικές μεταφορές, στην προστασία του περιβάλλοντος;
Συμπληρωματικά η φοροληστεία στα καύσιμα συμπληρώνει την ληστεία των διοδίων. Ο ειδικός φόρος κατανάλωσης καυσίμου, εκτός του ΦΠΑ εκτοξεύει τις τιμές. Η πραγματική αξία του καυσίμου π.χ. στα 20 Ευρώ πληρωμής στο πρατήριο είναι μόλις 8.98 Ευρώ.
Και στην ΕΕ τι ισχύει;
ΓΕΡΜΑΝΙΑ: Διόδια τέλη επιβάλλονται σε δίκτυο 51.000 χιλιομέτρων μόνο στα φορτηγά που επί του παρόντος ζυγίζουν 7,5 τόνους και άνω.
ΓΑΛΛΙΑ: Η περιοχή της Αλσατίας της Γαλλίας δεν έχει προς το παρόν διόδια. Ωστόσο, από το 2024 θα θεσπιστεί φόρος κυκλοφορίας βάσει χιλιομέτρων για τα φορτηγά, αλλά δεν είναι ακόμη σαφές ποιο τιμολόγιο θα εφαρμόζεται σε κάθε κατηγορία.
ΔΑΝΙΑ: Από το 2025 θα θεσπιστεί φόρος κυκλοφορίας βάσει χιλιομέτρων για τα βαρέα οχήματα, οι συντελεστές του οποίου θα εξαρτώνται από το πόσο αέριο CO2 εκπέμπουν.
ΙΣΠΑΝΙΑ: Σύμφωνα με την El Pais δεν θα επιβληθούν διόδια στους, δωρεάν, ισπανικούς αυτοκινητοδρόμους.
Το μέτρο συμπεριλήφθηκε σε προσθήκη στο Σχέδιο Ανάκαμψης, το πρόγραμμα με τις επενδύσεις και τις μεταρρυθμίσεις ύψους 140.000 εκατ. ευρώ ευρωπαϊκών κονδυλίων. Η ισπανική κυβέρνηση αναλαμβάνει να αντικαταστήσει την πληρωμή για τη χρήση των αυτοκινητοδρόμων με άλλα εναλλακτικά περιβαλλοντικά μέτρα και εξοικονόμησης ενέργειας, και ειδικότερα την ενίσχυση των σιδηροδρομικών μεταφορών. Στην προσθήκη που εστάλη στις Βρυξέλλες περιλαμβάνονται συγκεκριμένα μέτρα για την προώθηση των σιδηροδρομικών εμπορευματικών μεταφορών, που συμβάλλει στη μείωση των εκπομπών από τις χερσαίες εμπορευματικές μεταφορές.
Ειδικός φόρος κατανάλωσης καυσίμου δεν επιβάλλεται!
Φθάνει πιά!!! Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε να πληρώνουμε έργα που και το κράτος τα “χρυσοπλήρωσε”, διπλά και τριπλά (από τη φορολογία μας) και που εμείς, οι χρήστες, έχουμε καταβάλει τόσα με τα διόδια 6 δεκαετίες, όσα αρκούν για πολλές ακόμη δεκαετίες κατασκευής και συντήρησης.
Δεν δεχόμαστε ότι το κράτος δεν μπορεί να συντηρήσει τους οδικούς άξονες και μπορούν οι ιδιωτικές εταιρείες. Οι εκάστοτε πολιτικές των κυβερνήσεων απαξιώνουν τις δημόσιες υπηρεσίες και ανοίγουν την “πίσω πόρτα’’ των κερδών στις ιδιωτικές εταιρείες.»
Οι αγρότες άνοιξαν τα διόδια στη Γέφυρα Ρίου-Αντιρίου στη διάρκεια των πολυήμερων κινητοποιήσεών τους στις αρχές του 2024.
https://www.ipsi.gr/wp-content/uploads/2024/04/DIODIA.pdf
DIODIA